HET NIEUWSTEDELIJK

VREDE, LIEFDE & VRIJHEID

In de marge van de onderhandelingen van het Verdrag van Versailles ontmoeten drie mensen mekaar in een hotellobby in Parijs. De Grote Oorlog is achter de rug, de sfeer is uitgelaten: de twenties staan ready to roar.

Voor aanvang van deze voorstelling kan je om 19:30 een inleiding bijwonen door schrijver en regisseur Stijn Devillé. Deze inleiding geeft je achterliggende informatie over het gezelschap en/of de voorstelling die jou met een andere invalshoek naar de voorstelling laat kijken. Deze inleiding start om 19u30 en is gratis.

De jonge, briljante econoom John Maynard Keynes - openlijk biseksueel in een tijd dat dat nog strafbaar was - is een van de onderhandelaars. Op een nacht valt hij voor de charmes van Lydia Lopokova, een ballerina van de Ballets Russes die in hetzelfde hotel logeert. Zij houdt een Afrikaanse man in het hotel voor een bediende. Die blijkt echter Charles D.B. King te zijn, gezant van Liberia, het enige vrije Afrikaanse land. King is dan ook de enige zwarte onderhandelaar op het congres. Er ontspint zich een gesprek over vrijheid, waarnaar ze alle drie op zoek schijnen te zijn.

John Maynard Keynes kantte zich als onderhandelaar scherp tegen de zware straffen die Duitsland opgelegd kreeg in de zogenaamde Vrede van Versailles, omdat ze volgens hem ingegeven waren door politieke wraakzucht en de kiem in zich droegen van een nieuw en veel groter conflict. Tijdens de conferentie haalde Keynes bakzeil. De geschiedenis gaf hem later gelijk. In de jaren dertig werd hij beschouwd als de architect investeren in crisistijd. Het is een inzicht dat het afgelopen voorjaar - onder druk van de coronacrisis - nog helderder naar voren kwam.
Anno 1919 zijn alle andere Afrikaanse landen nog Europese kolonies en dus niet zelfstandig vertegenwoordigd in Versailles. Liberia is echter een land opgericht door voormalige Amerikaanse slaven: eigenlijk is het dus ook een kolonie, met de inheemse bevolking als tweederangsburgers en de ingeweken, hoogopgeleide, Engelstalige, bevrijde Afro-Amerikaanse ex-slaven als eersterangsburgers.

De conferentie in Parijs vindt overigens plaats terwijl de Spaanse Griep wereldwijd om zich heen grijpt. De pandemie eist naar schatting 20 tot 100 miljoen levens en overtreft daarmee ruimschoots het dodental van de Grote Oorlog zelf. De griep verspreidt zich ironisch genoeg als een lopend vuurtje tijdens de vieringen -vaak massabijeenkomsten- die ontstaan wanneer de soldaten naar hun eigen land terugkeren.

Recensies:
"Een onvergetelijke rit" - Knack ****
"Een portret van burgerwoede - De Morgen***
"Dankzij de stomende soundtrack waan je je zelfs in een thriller" - De Standaard****

trailer

Ruilbox

Heb je tickets over of ben je op zoek naar tickets? Gebruik onze ruilbox.

Praktisch

  • Basistarief: 18 euro
  • Jongeren -21 : 10 euro
  • Lerarenkaart: 17 euro
  • Abonneekorting 21-22: 16 euro

Extra

Tekst en regie: Stijn Devillé
Spel: Michaël Pas, Prince K. Appiah, Clara Cleymans
Muziek: Geert Waegeman
Dramaturgie: Els Theunis, René Michaelsen, Jörg Vorhaben
Scenografie: Saskia LouwaardKostuum: Joëlle Meerbergen
Geluid: Stefan De Reese en Tom BuysTechniek: Bernard Peeters, Viktor Thys & David Neumann
Productie: Ellen HaesevoetsAssistent
regie: Lisa Passow
Decor: Bertil Brakemeier, Bregt Janssens en Wim De Jaegher
Een coproductie van Het nieuwstedelijk, Staatstheater Mainz en Theater im Bauturm Köln.Deze productie kwam tot stand met de steun van de Tax Shelter maatregel van de Belgische Federale Overheid en Gallop Tax Shelter.
Extra: regisseur Stijn Devillé geeft om 19u30 een gratis inleiding in de foyer.

CC de Meent - Gemeenveldstraat 34 - 1652 Alsemberg - Tel 02 359 16 00 - info@demeent.be