WASTE LAND

FILM

Leo Woeste is inspecteur moordzaken en wordt elke dag geconfronteerd met criminaliteit in de hoofdstad. Hij probeert zich staande te houden met zijn gezin als belangrijkste houvast, maar omwille van enkele tegenslagen wordt dat steeds moeilijker...

Leo woont samen met Kathleen en haar 5-jarig zoontje Jack. Ondanks de steun van zijn gezin wordt het steeds moeilijker om zich staande te houden in de criminele wereld waarin hij zich dagelijks bevindt voor zijn job. Plots volgen de tegenslagen elkaar op: Kathleen raakt ongewenst zwanger, nieuwe hedonistische collega Johnny Rimbaud, zijn affaire met de zus van het slachtoffer... Alles lijkt Leo weg te trekken van Kathleen en van zijn vaderrol. Dieper het ‘waste land’ in.

Over WASTE LAND

Dat regisseur Pieter Van Hees, die met deze broeierige neo-noir na LINKEROEVER (2008) en DIRTY MIND (2010) zijn 'anatomie van liefde en pijn'-trilogie afsluit, niet alleen het modernistische doemgedicht van Eliot in gedachten had toen hij WASTE LAND schreef, is zonneklaar, ook al valt er amper een straal zonlicht te detecteren. Van Hees refereert ook aan psychoseksueel geladen David Fincher-trips als FIGHT CLUB en ZODIAC. Niet alleen inhoudelijk, met zijn complexe labyrint van gekweld machismo en collectief gekoesterde trauma's maar ook stilistisch, met zijn koele kleurenpalet en claustrofobische sfeerschepping. Met dank ook aan de getalenteerde cameraman Menno Mans, die Brussel neerzet als een metropool vol moreel, menselijk en ander verval. (Focus Knack – Dave Mestdach)

Ja, er is iets met WASTE LAND. ’t Is een van de geheimzinnigste films die we de laatste tijd hebben gezien; een stikdonkere grootstadsthriller die, als een soort doffe uitstralingspijn, nog dagen en dagen blijft doorstralen. Twee minuten, langer heeft Van Hees niet nodig om u met behulp van een omineuze soundtrack onder te dompelen in een beklemmende atmosfeer. Het knapste aan WASTE LAND is de manier waarop Van Hees onze hoofdstad in beeld brengt: als een broeierige zwamp waar de greppel van de bikkelharde realiteit zich samenvoegt met de onderaardse rivier van de droom, als een duistere vertakking van de Mijn van Moria, een geheimvolle metropool vol deuren en valluiken die leiden naar onderaardse holen en krochten. (Humo – Erik Stockman)

WASTE LAND jongleert knap met allerlei gewichtige thema’s zonder daarom per se ondoordringbaar te worden.(De Morgen – Ruben Nollet)

Op onze website vind je meer informatie, recensies en beeldfragmenten.

'Waste Land' Trailer


Verslavend veel film met Cinenews.be

CC de Meent - Gemeenveldstraat 34 - 1652 Alsemberg - Tel 02 359 16 00 - info@demeent.be