THE LOFT

FILM

Vijf getrouwde mannen delen in het grootste geheim een loft waar ze in alle rust hun minnaressen ontvangen. Een prima regeling tot ze op een ochtend het lijk aantreffen van een onbekende jonge vrouw. Amerikaanse remake van de Vlaamse succesfilm ‘Loft`.

‘The Loft’ vertelt het verhaal van vijf getrouwde mannen die in het grootste geheim een loft delen waar ze in alle rust hun minnaressen ontvangen. Een prima regeling tot ze op een ochtend het lijk aantreffen van een onbekende vrouw. Geen van hen weet wie de vrouw is, waar ze vandaan komt en hoe ze terechtgekomen is in een loft waarvan zij alleen de sleutel bezitten. Noodgedwongen proberen de vrienden uit te zoeken wat er gebeurd is en waarom, maar al vlug beginnen ze elkaar te wantrouwen en wordt duidelijk dat ze elkaar minder goed kennen dan ze aanvankelijk dachten.
Amerikaanse remake in een regie van Eric Van Looy.

Over THE LOFT

Nicolas Karakatsanis, de cinematograaf die doorbrak met RUNDSKOP (2011) en onlangs nog John Hillcoats TRIPLE NINE (2015) inblikte, weet perfect de duizeling te vatten die vijf overspelige vrienden overvalt wanneer ze een dode bimbo ontdekken in hun lustoord. Net als Danny Elsen (de director of photography van LOFT) tolt hij rond de verdachten, maar zijn wiegende camerabewegingen zijn beheerster en vloeiender. Bovendien springt hij er kwistiger mee om, waardoor Van Looy met veel bravoure over de tijdslijn kan walsen en nog meer kan schurken tegen de Hollywoodthrillers waarnaar zijn film zo hitsig knipoogt. Ook Karakatsanis' kleurenpalet is genereus: geen kille tinten zoals in de Vlaamse voorganger, maar warme schakeringen die naadloos aansluiten bij de schwung die de hele film doorademt. Aan de plot werd niet getornd, maar scenarist Wesley Strick - bekend van Scorseses CAPE FEAR (1991), ook al een remake - knibbelde een klein kwartier van Bart De Pauws originele script. Vlaamse sappigheid werd zo Amerikaanse strakheid en dat maakt de remake snediger en spannender. (Thomas Van Loock – Knack Focus)

Wat meteen opvalt in de regenachtige openingsshots, is de verzorgde mise-en-scène. Van Looy werkt samen met de onvolprezen Nicolas Karakatsanis, van wie het camerawerk echt wel op internationaal niveau staat. Het scenario van THE LOFT werd geschreven door Wesley Strick, thrillerspecialist die ook op de generiek staat van WOLF van Mike Nichols en CAPE FEAR van Martin Scorsese. Strick behoudt volledig de betonnen structuur van Bart De Pauw, gelukkig maar. Het verhaal werkt probleemloos in de Amerikaanse context, het beste bewijs van hoe on-Vlaams en dus ambitieus de Belgische film wel was. THE LOFT is eigenlijk niet voor ons bedoeld, maar voor de Engelstalige markt. In de VS zullen ze de film eind januari ontdekken, wij dus nu al. Of u gaat kijken om na te gaan of de veramerikanisering geslaagd is, dan wel om een pittige, sexy thriller te ontdekken: u zal het zich niet beklagen. (Ward Verrijcken – Cobra)

Op onze website vind je meer informatie, recensies en beeldfragmenten.

The Loft (2014 - Trailer)

in de pers

De Morgen - 'The Loft': een beter afgeslepen designthriller dan het origineel

wo 8 okt 2014

Om een antwoord te geven op de hamvraag wat soort film 'The Loft' versie VS geworden is: een beter afgeslepen designthriller dan het origineel.

CC de Meent - Gemeenveldstraat 34 - 1652 Alsemberg - Tel 02 359 16 00 - info@demeent.be